Računovodstvo za IT sektor: zašto je posebno i na što trebate obratiti pozornost?
23 svibnja, 2023Nećemo se zavaravati: najčešće pitanje kod pokretanja vlastitog poduzeća je – kako da napravim poslovni plan za samozapošljavanje? Ova formalnost ima puno stavki i pitanja, a mi ćemo proći jednu po jednu za što lakšu pripremu u izradu ovog ključnog dokumenta kod prijave. Krenut ćemo najprije od radnog iskustva, zatim prijeći na predmet poslovanja te pokazati primjer strukture ulaganja.
Od čega se sastoji poslovni plan?
Za 2023. godinu, poslovni plan HZZ-a sastoji se od ovih sedam cjelina:
- Podaci o dosadašnjem radnom iskustvu
- Predmet poslovanja
- Struktura ulaganja
- Procjena tržišta i konkurencije
- Procjena prihoda
- Procjena troškova
- Očekivana dobit/dohodak.
Uz ovaj se poslovni plan prilaže i troškovnik, kao i prateći dodaci: potvrdu FINA-e da ne postoje blokade po našem računu ili računima, ponude koje smo prikupili, životopis, pisma namjere i drugi. U ovom članku, opisujemo prva tri elementa poslovnog plana te kako možemo maksimizirati broj bodova.
Podaci o dosadašnjem radnom iskustvu
Radno iskustvo možemo podijeliti na formalno i neformalno. Ono formalno je vidljivo iz naše e-radne knjižice, dok se neformalno odnosi na: honorarne poslove (koje smo radili preko ugovora o djelu), učeničke i studentske poslove, autorske ugovore ili ugovore o volontiranju.
U ovom dijelu poslovnog plana važno je da dobro opišemo glavne zadaće, odnosno odgovornosti koje smo imali na svakom radnom mjestu. Ako su one povezane s našim poduzetničkim projektom, imat ćemo veću vjerojatnost za uspjeh.
Predmet poslovanja
U drugom dijelu poslovnog plana najprije trebamo opisati kako smo došli do poslovne ideje i koja će biti naša glavna djelatnost, odnosno predmet poslovanja. U ovom dijelu je najbolje biti iskren i jednostavan. Možda se to dogodilo iz razgovora s prijateljem i članom obitelji, možda na temelju iskustva na prošlom radnom mjestu ili preko hobija.
Ovdje ćemo navesti glavnu djelatnost te odabranu vrstu poslovnog subjekta, odnosno obrt, j.d.o.o. ili d.o.o. Zatim trebamo detaljno i razumljivo opisati čime se planiramo baviti te na kojem području, odnosno za koju smo se ciljnu skupinu odlučili. Evo primjera iz domene fotografske djelatnosti:
“Planiram registrirati paušalni obrt. Bavit ću se inovativnim fotografiranjem hrane i pića za OPG-ove, vinarije, maslinare i druge male i srednje poduzetnike koji se bave proizvodnjom prehrambenih proizvoda. Ovu uslugu nudit ću na terenu, ali i u vlastitom posebno opremljenom studiju za fotografiranje.
Jačanje utjecaja društvenih mreža i prodaje preko web trgovina povećalo je i važnost uspješne vizualne prezentacije proizvoda. Osim toga, atraktivna fotografija proizvoda sve je važniji preduvjet za dobro realiziranu ambalažu. Zahvaljujući svojem prethodnom radnom iskustvu u fotografiranju događaja, od kojih su neki bili na OPG-ovima ili u vinarijama, stekla sam iskustvo u srodnoj domeni fotografije. Uz to, završila sam i specijalizirani tečaj fotografiranja hrane u organizaciji ABC studija u Zagrebu s izvrsnom ocjenom.
Moje područje poslovanja bit će cijela Hrvatska i Slovenija. Svoje ću fotografije primarno isporučivati u digitalnom obliku, ali moći ću ih i ispisivati u visokoj razlučivosti, kako bi klijenti mogli opremiti svoje prodajne prostore, kušaonice i druge fizičke prostore atraktivnim fotografijama proizvoda.
Ovisno o potrebama klijenta, fotografirat ću hranu i piće na mjestu gdje se proizvodi ili ću njihove proizvode fotografirati u studiju.”
Što sa zapošljavanjem?
Ako se netko u obitelji bavi sličnom djelatnošću, to možemo slobodno navesti. Ono što je važno za HZZ jest da nema preuzimanja djelatnosti, ali ako je, primjerice, naša majka bila cvjećarka, a želimo se baviti izradom dekoracija za vjenčanja, to samo može značiti da dobro razumijemo branšu u koju ulazimo.
Što se tiče zapošljavanja dodatnih radnika, ovdje trebamo biti realistični. Ako već znamo da ćemo trebati dodatnu radnu snagu, onda je dobro to navesti. No, ako smatramo to odveć optimističnim za prve dvije godine poslovanja, onda trebamo napisati da to nije planirano. Važno je da, ako planiramo zapošljavanje radnika, to unesemo i u troškovnik jer on se on treba slagati s ostatkom poslovnog plana.
Struktura ulaganja
U ovom segmentu trebamo napisati nešto više o ulaganju sredstava, poslovnom prostoru, eventualnim dozvolama ili minimalnim tehničkim uvjetima te postojećoj opremi za obavljanje posla. Pogledajmo najprije na gornjem primjeru kako bi mogla izgledati tablica ulaganja za sredstva HZZ-a:
Nakon toga, popunit ćemo i listu ulaganja u drugoj godini iz drugih izvora financiranja. To bi moglo izgledati ovako:
Ako nam je potreban prostor za rad, navest ćemo je li nam potreban te, ako jest, je li u našem vlasništvu ili ćemo ga unajmiti. Ujedno, tu ćemo navesti i mjesto registracije te područje na kojem ćemo obavljati djelatnost. Kod nekih usluga, to će vjerojatno biti područje grada ili županije. S druge strane, kod usluga poput programiranja, dizajna ili savjetovanja, vjerojatno će to biti cijela Hrvatska ili šire.
Kod nekih djelatnosti trebamo ishoditi dozvole, imati minimalne tehničke uvjete i slično. To možemo opisati u ovom području, kao i napisati jesmo li već pokrenuli postupke za ishođenje dozvola.
Na kraju, dobro je navesti popis opreme i/ili prijevoznih sredstava koje već posjedujemo. Ovdje navodimo svu opremu koja je relevantna za obavljanje naše djelatnosti. Gotovo svatko od nas ima računalo, koje je svima potrebno, tako da ćemo ga obavezno navesti. U gornjem slučaju to može biti fotoaparat ili vozilo za službena putovanja. Ako već posjedujemo dio potrebne opreme, naš će poduzetnički pothvat zahtijevati manje inicijalnih ulaganja, pa će samim time i uspjeh biti vjerojatniji.
***
U sljedećem nastavku, saznat ćemo kako procijeniti tržište i konkurenciju, ali i kako kvalitetno procijeniti prihode i troškove te kompletirati poslovni plan. A ako trebate detaljniju podršku ili pomoć kod poslovnog plana, kontaktirajte nas ovdje.